ומה עם קומפוזיציה?


הנורא מכל עבור צלם/ת הוא "להיות צפוי".

למזלנו אנחנו שונים זה מזה. אנחנו רואים דברים אחרת, תופסים אחרת, וכמובן חושבים אחרת.

אז אמנם כולנו אנושיים, אך לכל אחד מאיתנו התבוננות ותפיסת מציאות שונה, כך שלא רק אנשים ספציפיים יכולים להיות צלמים, להיפך, היכולת שלנו ללמוד ולחקות, לקרוא, להתבונן ולהפנים, יכולה להביא אותנו ליצירה בעלת משמעות.

דרך טובה להתחיל היא  לחקות את היצירות הטובות ביותר של צלמים טובים, לנסות "לראות" את עבודתם, לנתח אותה, להעריך אותה וללכת בעקבותיה לפני שנוכל לגבש את הסגנונות שלנו.

 

אז על מה מדובר למעשה?

כיצד נהפוך את התמונה ליותר מושכת ונעימה לעינינו?

כמו שאוכל טוב הוא לא תוצאה ישירה של בישול בסיר איכותי, כך ההחלטות ש​​הצלם עושה, הן אלה שיביאו לצילום להיות טוב וחזק יותר ולא המצלמה שברשותו.

 

צלמים מקצועיים ומנוסים מכירים היטב את חוקי הצילום ועל כן יכולים ויודעים מתי לשבור את החוקים האלה כדי להקצין את האמירה שלהם בצילום ספציפי.

על כל צלם מתחיל, קודם ללמוד את כל החוקים ולהיות בקיא בהם ורק אז יוכל לשבור אותם כרצונו ביחס למה שירצה שהצילום יעביר.

אז מה ואיך עושים את זה?
בחרו את הנושא

היו קמצנים בבחירתו. לא תוכלו להכניס את הכל.... 

כשמציירים תמונה, מתחילים בבד ריק ומוסיפים  אובייקטים וצבעים כדי לייצר ציור שלם.

בצילום, זה בדיוק ההיפך, אנחנו מתחילים עם סצינה שכבר מלאה באובייקטים וצבעים ואנחנו עושים הכל כדי להימנע מהסחות דעת לא רצויות ולהתמקד בנושא וכתוצאה מכך להוציא תמונה טובה.

ברגע שמצאתם נקודת עניין בפריים, נסו להישאר רק איתה. אם יש יותר מנקודת עניין מהותית אחת בפריים, מוחו של הצופה ירחף סביב התמונה בנסותו לקבל החלטה על מה כדאי להתמקד... ואז יאבד עניין ויעבור הלאה. כל זה קורה מהר מאוד ברמת התת מודע.

אז תנו משהו מעבר לנושא, אבל כזה שישלים את התמונה, יאזן אותה ולא יגנוב את ההצגה...

 

הנקודה המרכזית של עניין יכולה להיות צבע, אובייקט או צורות. נושא מרכזי יכול להיות קצב, דפוס או אפילו כאוס. אל תבלבלו נקודה אחת "מרכזית" עם אובייקט "אחד" בסצינה. זה יכול להיות אובייקט אחד או שילוב של אובייקטים רבים, המפתח הוא לחפש דפוס או מערכות יחסים.

 

בחרו את הסביבה (הרקע) שישלימו את הנושא

התפקיד שלנו כצלמים הוא להחליט למה לתת יותר ופחות תשומת לב בפריים.

לרקע משמעות לא פחותה מאשר לנושא בתמונה. אם הרקע "רועש" מידי עלינו להשתיק אותו ע"י טשטוש בעומק שדה קטן, או לבחור זווית צילום אחרת בה הרקע מתיישב נכון יותר עם הנושא ולא גונב ממנו את ההצגה...

כמו כן לרקע חשיבות רבה בהוספת אווירה ופרטים לסיפור.

דרך נוספת לתת לנושא את החשיבות והמיקוד שלו, היא למסגר אותו באמצעות אלמנטים הקיימים בסביבה. כמו חלקי עץ או מסגרת חלון או כל דבר אחר שנמצא בסביבה וניתן להניח בקדמת הפריים ולהתבונן דרכו.

שימו לב שאין שום דבר בולט שמושך תשומת לב מעבר לנושא. הצבעים צהוב ואדום למשל מושכים את העין ואם הם נמצאים קרוב למסגרת, העין של המתבונן תברח החוצה מהתמונה.

אם יש אלמנטים בולטים צבעוניים או אחרים, כדאי שיצרו איזו מערכת יחסים עם הנושא העיקרי.

 

מיקום הנושא

לאחר שבחרתם את הנושא ואת הרקע, עכשיו זה הזמן לבנות קומפוזיציה טובה.

זכרו את חוק השלישים והניחו את הנושא בשליש הנכון של הפריים.

השאירו תמיד מקום בפריים בכיוון שפת הגוף או המבט של הדמות. המוח שלנו אוהב כשיש זרימה...

אזנו את הפריים

נסו לתת משהו שישלים את הקומפוזיציה בשני השליש הנותרים מעבר לנושא, כך גם תביאו מסגרת לסיפור, תצרו איזון בקומפוזיציה וגם תנצלו נכון את הפריים כולו.

חכו לרגע המכריע

לרוב לא כדאי למהר ולצלם ברגע שהעין שלנו קולטת משהו ששווה צילום. בהרבה מקרים כדאי לגייס סבלנות ולחכות שיקרה משהו שימלא את התמונה ויכניס בה עניין.

השתמשו נכון באור 

אם ניתן לבחור את שעת הצילום, הרי שכולנו מעדיפים לרוב את שעות הבוקר המוקדמות או שעות אחה"צ המאוחרות, אז השמש נמוכה ורכה יותר והפערים בין האור לצל לא גדולים מידי.

אבל לא תמיד האור והשעות בשליטתנו ועלינו להשתמש במה שיש.

ניסיתם פעם לצלם מול האור?
לתת לאור לעבור דרך האוביקט שלכם?

החכמה בלצלם מול האור היא לנצל את האור העובר דרך האובייקט אך לא להכניס את מקור האור לתמונה כדי לא לשרוף את האזור ממנו הוא בא. בנוסף לאיזורים השקופים בהם תקבלו פרטים נסתרים, קו מתאר יעטוף את האובייקט ויבליט אותו.

אלכסונים

מומלץ להשתמש באלכסונים בבניית הקומפוזיציה, להוציא את הנושא שלכם או קו מסויים ממש מאחת הפינות בפריים. ככה אנחנו יוצרים דינמיקה ומובילים את עין הצופה.

  

שבירת החוקים

אז אולי זה נשמע לכם הזוי שאחרי כל ההסברים, אני אומרת לכם לשבור את החוקים שלמדתם...

אבל במקרים מסוימים דווקא מה שנותן לתמונה את הכוח שלה, הוא היציאה מהשבלונה הרגילה והמקובלת.

לפעמים הקצנת חלוקת השלישים, תעביר מסר חזק ונוקב יותר.

אז אם הקצנת חלוקת הפריים משרתת את האמירה שלכם, לכו על זה!

ישנם עוד הרבה חוקי קומפוזיציה, פוסט המשך איתם יגיע בקרוב.​
בינתיים, אל תפסיקו לצלם!

 

Please reload

לא רוצים לפספס את הפוסט הבא? הרשמו פה
רוצים ללמוד צילום?
קורס או שיעור פרטי?

דרך העדשה

סדנת צילום לארגונים ולגופים פרטיים

להתבונן, לחקור, לכוון ולהקליק!

השראה ופיתוח מודעות, מימוש עצמי דרך עדשת המצלמה

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיון הבלוג
Please reload

פוסטים נבחרים

June 3, 2017

Please reload

צריכים שליפים בתיק ?

אפשר להדפיס ולקפל...

טיפים להקפאת מים
ופעילות צילום עם הילדים
אני נמצאת גם פה
  • Pinterest Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square

להצטרפות לסיור, קורס או הזמנת סדנה

התקשרו אלי  054-4537374

© Created 2016 by Avital Engel.