מריחה והקפאת תנועה בצילום

רוב אנשים מתייחסים לצילום כתפיסת שבריר שנייה בזמן. אבל לעתים קרובות כדי לתת תחושה דינאמית, עדיף לבחור בדרך צילום שממחישה את התנועה כולה ולא רק מקפיאה את הרגע.

ישנן כמה נסיבות מאוד ברורות בהן אנו רוצים ללכוד תנועה, למשל בצילום ספורט, אבל אותן טכניקות יכולות לשמש גם במצבים אחרים כדי להעביר תחושה או מצב רוח.

 

 

ישנם מספר טריקים שונים לצילום אובייקטים נעים, שכל אחד מהם יוביל לתמונה סופית שונה במקצת.

 

האפשרות הקלאסית המקובלת- הקפאת תנועה מוחלטת

אחת הדרכים ללכוד את התנועה היא להקפיא את התנועה, כשהמצלמה יציבה, מצלמת במהירות סגר גבוהה מאוד (בין 1/1000 ל-1/8000), התוצאה שתתקבל היא אובייקט חד ורקע ברור.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כיום רוב המצלמות מאפשרות לנו ללכוד סצינה במהירויות של 1/4000 עד 1/8000 של שנייה או מהר יותר, אבל מהירות תריס המדויקת הרצויה תהיה תלויה במגוון גורמים, כגון כמה מהר הנושא שלכם נע, כמה תנועה אתם רוצים להעביר , וכיצד תרצו להגדיר את הנושא שלכם.

 

חשיפה ארוכה מתוך מטרה להדגיש תנועה ודינאמיות 

 

חשיפה ארוכה עם חצובה (הנושא שבתנועה מרוח, הרקע חד)

אם אתם רוצים למרוח את הנושא שבתנועה, תצטרכו להשתמש במהירות תריס איטי, הידוע גם בשם חשיפה ארוכה. או אז הנושא שבתנועה ימרח ותתקבל תחושה דינאמית בתמונה, כל עוד תתדאגו להיות יציבים בזמן הלחיצה ולכוון את הפוקוס על הרקע שאינו בתנועה.

 

הרבה צלמים משתמשים בחשיפה ארוכה לטשטוש רק לנושאים הנעים שבתמונה, ובכך להעביר תנועה ותחושה דינאמית. ניתן לראות זאת  בפנסי המכוניות המתקבלות כחוטים משוכים בתוך הפריים וצורות אחרות של צילום לילה, כמו גם סצינות רחוב עמוס בשעות היום ומים נעים. חשוב להשתמש בחצובה עבור טכניקה זו, כך המצלמה נשארת יציבה. צריך הרבה סבלנות בצילומים מהסוג הזה, הכל לוקח יותר זמן וכיוון, עבודה עם חצובה, חשיפה ארוכה וזמן רב יותר שלוקח למעבד המצלמה לשמור את התמונה.

 

 

 

עקיבה (נושא שבתנועה חד, רקע מטושטש ומרוח)-PANNING

גם פאנינג הוא סוג של חשיפה ארוכה. בפאנינג אנחנו גם מדגישים דינאמיות אך לא על ידי מריחת האובייקט עצמו אלא על ידי מריחת הרקע.

 

בטכניקה זו עלינו לנעול פוקוס על אובייקט שנמצא בתנועה ולעקוב אחריו במקביל אליו, עם המצלמה כך שהוא יישאר חד בעוד שהרקע יהיה מרוח. ליווי האובייקט דרך העינית מתחיל לפני הקליק וממשיך גם אחריו. מהירות התריס שתיקבע צריכה להיות בהתאם למהירות תנועתו של האובייקט. לא לשכוח שעדיין חשוב להקפיד על הקומפוזיציה ולוודא את מיקומו של האובייקט בפריים במקום ובמשקל הרצויים, תמיד עדיף למקם נושא שבתנועה באחד השלישים של הפריים, כשעל כיוון התנועה להישאר פתוח.

טכניקה זו דורשת מיומנות ויש להתאמן הרבה בטרם נצליח, אבל התוצאות שוות את המאמץ!

 

אז מהי מהירות התריס הנכונה למריחה או הקפאה של תנועה?

צלמית/ות מתחילים שואלים הרבה, מהן מהירויות הצילום הנכונות שבהן יוכלו להקפיא תנועה או למרוח אותה.

לצערי אין לכך תשובה מוחלטת ויחידה. כל מצב הוא ייחודי, ומהירות תריס אחת לא תתאים למצבים אחרים.

 

על מנת לזהות את מהירות התריס הנכונה לסיטואציה שבה אתם נמצאים, עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות:

  1. כמה מהר נע הנושא שבתנועה?

  2. מהו המרחק שבין המצלמה לנושא?

  3. מה היא מידת המריחה   שתרצו בתמונה שלכם?

ככל שמהירות התריס שלכם תהיה איטית יותר, כך הנושא שלכם יהיה מרוח יותר – ולהיפך.

ההמלצה שלי היא לבחון כל תמונה לגופה ולקחת  החלטה בהתאם לתוצאה הרצוייה לכם.

הנה דוגמאות לקרוסלה הראשונה שמוצבת בנמל תל אביב, פעם בהקפאת תנועה ובפעם במריחה...

הכל שאלה של מצברוח והמסר שנרצה שיעבור....

 ואתם?

איך אתם אוהבים לצלם תנועה?

אשמח שתשתפו אותי ותכתבו את דעתכם....

 

 

 

Please reload

לא רוצים לפספס את הפוסט הבא? הרשמו פה
רוצים ללמוד צילום?
קורס או שיעור פרטי?

דרך העדשה

סדנת צילום לארגונים ולגופים פרטיים

להתבונן, לחקור, לכוון ולהקליק!

השראה ופיתוח מודעות, מימוש עצמי דרך עדשת המצלמה

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיון הבלוג