top of page

איך לצלם לאור המדורה

מיד כשנגמר הפסח אפשר כבר לראות ולשמוע את הילדים משוטטים ברחובות בחיפוש אחר שאריות ארונות, שולחנות ושאר מיני עצים למדורה הקרבה ובאה.

ל"ג בעומר הוא אחד החגים הכי אהובים על הילדים, הרי כולנו אוהבים לשחק באש, כזו או אחרת....

ואין מלהיב יותר מלהצליח להעמיד את המדורה הכי גדולה בשכונה.

שלא לדבר על להשחיל את תפוחי האדמה העטופים נייר כסף על חוט ברזל כשרשרת וכמובן בסוף החגיגה להמיס את המרשמלו על הגחלים הבוערות....

בינינו זה היה אחד החגים האהובים עלי ביותר כילדה, אין מה לעשות, אש זה דבר קוסם בעיקר כשאתה ילד ובעיקר כשאוסרים עליך להתעסק איתה.

אחת הטעויות הכי נפוצות בקרב מי שלא למד צילום היא לצלם עם פלאש בלילה. האמת, זה נשמע הגיוני, אם אין מספיק אור הפלאש ייתן את האור החסר, הבעייה היא שלפלאש הקטנצ'יק שמובנה בתוך המצלמה אין הרבה כוח והוא לא באמת מצליח להאיר רחוק מספיק כדי לפתור לנו את בעיית התאורה החסרה. יתרה מזו הוא נותן בהרבה מקרים יותר מידי אור על מה או מי שקרוב אליו והשאר פשוט שחור.

כדי לצלם בלילה צריך להבין קצת מה הכלים העומדים לרשותנו במצלמה. בכל מצלמה, לא רק במקצועיות.

כשאנחנו מצלמים, אנחנו למעשה רושמים את האור, כדי לעשות זאת יש לנו במצלמה שלושה ברזים שמכניסים את האור.

ISO- מידת רגישות החיישן הדיגיטלי (זה שמחליף את סרט הצילום וקולט את האימג') לאור.

צמצם- מעין סגר עלים מתכתי שנמצא בתוך העדשה ומתפקד בדומה לאישון שלנו (כשהוא סגור נראה יותר דברים בפוקוס לעומק התמונה וכשהוא פתוח נראה רק מישורים בודדים בחדות- עומק שדה).

תריס- מסך שנפתח ונסגר בזמן הצילום, שולט במשך החשיפה ונמצא ממש לפני החיישן הדיגיטלי.

בלילה בגלל שאין הרבה אור עלינו לאסוף את כל האור הקיים ולהכניסו למצלמה, לכן כדאי מאוד לעבוד בצמצם פתוח (מספרים קטנים למי שעובד ידנית) מה שיגרום לזה במצלמות האוטומטיות או במצלמות של הסמארטפונים הוא צילום במצב לילה.

בנוסף כדאי מאוד לצלם בעדשה רחבה, כלומר לא להוציא את ה-ZOOM החוצה, כדי לאפשר לכמה שיותר אור להיכנס פנימה.

לגבי התריס, כמובן שהוא יעבוד באופן איטי יחסית, כלומר הוא ייפתח להרבה זמן ולכן עלינו לייצב את עצמנו בזמן הצילום. אם אין לכם חצובה הניחו את המצלמה על משטח יציב והשתמשו בלחצן ההשהייה של צילום עצמי כדי למנוע מהמצלמה לזוז בזמן הלחיצה.

המצלמה תקלוט את תנועת המצולמים אך במקומות בהם אין תנועה תישאר החדות (מומלץ לכוון את הפוקוס על משהו קבוע שאינו בתנועה) וכך יתקבל צילום דינמי ומעניין.

כמובן שאתם יכולים לבקש מהילד או הילדה שלכם להיות לרגע ללא תזוזה כדי לתפוס אותם או אפילו את הצללית שלהם בחדות, כמו בצילום שלמעלה.

ה-ISO במצלמות האוטומטיות לרוב יעלה את עצמו לרגישות גבוהה כדי לקלוט ביתר קלות את האור הקלוש. אם אתם יודעים לשלוט בו לבד (יש לו תמיד כפתור משלו על גוף המצלמה ואם לא הוא נמצא בתפריט המצלמה), מומלץ לא להעלות אותו מעל 400 או 800 כי ככל שהוא גבוה יותר מתקבל "רעש דיגיטלי" שזה בעצם מן שלג צבעוני כזה על התמונה.

מניסיוני רב השנים אני יודעת שמי שלא למד צילום בדר"כ מסתייג מטשטוש ומריחה בתמונה, אך תמיד כשמתיישבים אצלי בכיתה ואני מגיעה לשלב הדוגמאות של מריחת תנועה, מתגבשת לה הסכמה בין כולם שהמריחה מאוד יפה ואפילו מושכת את העין. אני יכולה לומר באופן גורף שכל מי שאי פעם למד אצלי התלהב מאוד לצלם מריחות תנועה אחרי שלמדנו את הנושא והתנסינו בו יחד בשטח.

חשוב לי לקחת את הסטודנטים שלי לצילום לילה כבר בקורס מתחילים, כדי שכולם יבינו וידעו שאפשר לצלם בלילה ואפילו ללא הפלאש. לא רק שאפשר אפילו רצוי לצלם בלילה בחשיפות ארוכות וללא הפלאש. אני יודעת שלהרבה אנשים זה נשמע לא הגיוני ובלתי אפשרי, אבל כדי להביא את הלילה כפי שהוא נראה לנו בעין, חייבים לצלם אותו ללא הפלאש.

את סיורי הלילה שלנו בקורס אני נוהגת לקיים בנמל תל אביב, שם אנחנו מתחילים לצלם כשעה לפני השקיעה ונכנסים לתוך החושך. זה גם הסיור שבו כולם יוצאים מגדרם מרוב התרגשות כשהתמונות מתחילות להתאסף אצלם במצלמה.

יש משהו במריחת תנועה של מים שהופך את הצילום לציורי יותר וקוסם לכל מי שמתבונן בו.

גם הצבעים בלילה מתקבלים באופן מרהיב ויש לנו גם טריק קטן כדי לחזק אותם.

אני אישית מאוד אוהבת לצלם בלילה וגם כששחר עוד הייתה קטנה זה לא עצר אותי. כשעבדו מתחת לבית שלנו והניחו צינורות ענק לצד הכביש ובאחד הטיולים הליליים שלנו קלטתי שגם השאירו שם את הכיסא של מנהל העבודה כנראה, רצתי למעלה הביתה להביא את המצלמה והחצובה, הושבתי את שחר על הכיסא וצילמתי.

אח"כ חטפתי ביקורות מהורים סביבי, איך את משאירה ככה את הילדה באמצע הכביש ועוד בלילה ושכאלה, אבל, אני כבר לא מתרגשת מביקורת, וכמובן שדאגתי שלא יהיה אף רכב על הכביש בזמן שצילמתי. מזל גדול יש לי ששחר זורמת עם כל השיגעונות שלי ממש מגיל צעיר,

משהו שנטמע בה מינקות ועד היום קיימת אצלה ההתרגשות של יצירה משותפת עם אימא.

אז מהיום כשיגידו לכם שאי אפשר לצלם בלילה ללא פלאש, תתקנו אותם ותוכיחו שאפשר אחרת.

ואם אתם צריכים תזכורות לפני שאתם יוצאים למדורה של הכיתה, הכנתי לכם קובץ להדפסה, כמו השליפים שהיינו מכינים למבחנים פעם... אתם יכולים להדפיס אותו נמצא בצד ימין של הפוסט.

אשמח אם תשתפו אותי בצילומי המדורה שלכם, שלחו לי אותם למייל שלי

אני אשתף את המוצלחים ביותר בעמוד העסקי שלי בפייסבוק.

עד אז, חג אש שמח לכולם ממני ושמרו על הילדים!

הנה חלק מהתגובות שהושארו פה לפני שינויי ממשק של WIX, אתם מוזמנים לגלול למטה ולהשאיר לי גם תגובה.

לא רוצים לפספס את הפוסט הבא? הרשמו פה

דרך העדשה

סדנת צילום לארגונים ולגופים פרטיים

להתבונן, לחקור, לכוון ולהקליק!

השראה ופיתוח מודעות, מימוש עצמי דרך עדשת המצלמה

סדנאות צילום בנייד
לא תאמינו איזה 
תמונות תוכלו לצלם
בטלפון החכם שלכם!
הזמינו אותי ואלמד אתכם
את כל הסודות
כולל עריכה משובחת.


 

פוסטים אחרונים

צריכים שליפים בתיק ?
אפשר להדפיס ולקפל...

טיפים להקפאת מים
ופעילות צילום עם הילדים

אפשר למצוא אותי גם פה

  • Instagram
  • Facebook Basic Square
  • Pinterest Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

להזמנת סדנה
התקשרו אלי  054-4537374

bottom of page