סודות העדשה הרחבה
צילום בעדשה רחבה טומן בחובו פוטנציאל יצירתי משמעותי.
הדרך בה היא משפיעה על הפרספקטיבה והקווים בפריים מייצרת דימויים דינאמיים ומרגשים.
אבל, כדי להפיק ממנה צילומים טובים, צריך לחשוב ולהבין כיצד היא עובדת כדי להוציא ממנה את המיטב.
אין אחד שלא מתלהב מהדרמה שהעדשה רחבה מייצרת, עיוות המציאות הופך הכל לעצום יותר.
לפני הכל, בואו נבין מהי עדשה רחבה ומה התכונות שלה
עדשה נקראת עפ"י אורך המוקד שלה או זווית הצילום שלה. ומה זה אורך מוקד אתם שואלים?
מבלי להיכנס לדיון מעמיק בפיזיקה ואופטיקה, אורך המוקד של עדשה הוא המרחק במ"מ בין המרכז האופטי של העדשה לחיישן המצלמה וזה נקבע כשהעדשה ממוקדת עד אינסוף.
רחבה, רחבה יותר, אולטרה רחבה
כל עדשה עם אורך מוקד מתחת ל-35 מ"מ נחשבת לעדשת זווית רחבה, אך עדשת 14 מ"מ שונה לחלוטין מ-35 מ"מ. בדרך כלל נחלק את העדשות בעלות זווית רחבה לשלוש קטגוריות משנה:
עדשה בעלת זווית רחבה במיוחד (אולטרה)
אורכי מוקד מתחת ל-16 מ"מ נכנסים לקטגוריה הזו, עדשות אלה משמשות רק בנסיבות מסוימות, כגון סצנות בצילום נופים עצומים, כמו שביל החלב למשל. עדשות עין דג הן סוג של עדשות רחבות במיוחד בעלות שדה ראייה מלא של 180 מעלות, וכתוצאה מכך יש להן מראה עגול מובהק ומעוות.
עדשה רחבה
עדשות אלו נעות בין 16 מ"מ ל-24 מ"מ והן בעלות זווית צילום רחבה אך לא מגיעות לזווית של עדשות עין הדג, שבהן מתרחשת מתיחה קיצונית של המסגרת. היופי האידאלי עבור רוב צילומי הנוף נמצאת בין אורכי המוקד הללו, אבל אתם יכולים להשתמש בטווח הזה גם לכל צילום יומיומי.
עדשות רחבות זווית סטנדרטיות
אורכי מוקד מ-24 מ"מ עד 35 מ"מ מסומנים בדרך כלל כ"סטנדרטיים". זהו טווח נהדר לצילום רחב ללא יותר מדי עיוות. אבל אם אתם רוצים עדשה שבאמת פותחת חללים צרים, כמו נופים עירוניים או חדרים קטנים, תצטרכו עדשה רחבה יותר.
אז מה חשוב לעשות כשמצלמים בעדשה רחבה?
קודם כל צריך לזכור להתקרב לנושא כמה שניתן, (כשמדובר באנשים צריך את האומץ להתקרב ממש :-))כדי שתמיד יהיה משהו גדול בקדמת הפריים שימשוך את תשומת הלב, ככל שנתקרב נשיג גם את אפקט עומק השדה הרדוד, שיגרום לרקע להיטשטש לעומת חדות הנושא.
כשאנחנו מצלמים בעדשה רחבת זווית מקרוב, אנחנו מצליחים להעביר תחושת מעורבות בסצנה. כל מי שמביט בתמונה, מרגיש כאילו הוא שם, באירוע.
מה שתמיד ישפר את התמונה הוא לחלק את הפריים לשלישים ולדאוג שבכל שליש יהיה משהו מעניין, חלוקה כזו גם תיצור תחושה של עומק בתמונה.
בשימוש בעדשה רחבה בקלות אפשר לכלול יותר מידי בתמונה ולקבל צילום עם קומפוזיציה עמוסה.
כדי להימנע מזה כדאי לשמור על קומפוזיציה פשוטה ככל האפשר.
זה בדר"כ אומר להתקרב לנושא ולמסגר אותו באופן שישמור על הרקע לא עמוס ככל שניתן. כשאנו מתקרבים מספיק הרקע מיטשטש, מה שעוזר לאוורר את הפריים ולהימנע מתחושת עומס.
כשאנו משלבים דמות בתוך התמונה שלנו, ככל שנתקרב אליה, כך היא תבלוט יותר ותמשוך את עין הצופה ועדיין בשל תכונות העדשה הרחבה להקטין מאוד דברים שמתרחקים ממנה, נוכל לשלב בצילום הרבה רקע שייתן אווירה וישלים את הסיפור.
רק שימו לב, כדי לא לעוות את הדמות שלכם, אל תשתמשו בעדשה רחבה מידי, אנחנו חייבים להתקרב לדמות באופן משמעותי כדי לקבל אותה גדולה מספיק, אבל ככל שהעדשה תהיה רחבה יותר, כן יגבר העיוות של הדמות, בעיקר אם היא נמצאת קרוב לשולי התמונה.
ומה קורה כשאנחנו מצלמים מבנים בעדשה רחבה?
בצילום פנים המבנה זו הדרך היחידה בה נצליח להכניס כמה שיותר ממנו והעדשה הרחבה תקנה למקום מראה מרווח ובעל עומק.
ובצילום המבנה מבחוץ, העדשה הרחבה תיצור עיוות פרספקטיבה שיקנה למבנה תחושת תלת מימד, בעיקר אם נצלם מזווית נמוכה ונתקרב עד כמה שאפשר.
העדשה הרחבה עוזרת לנו להדגיש קווים וצורות, נצלו את הפרספקטיבה המוגזמת שהיא מייצרת בכל פעם שתוכלו.
חפשו קווים המובילים את העין אל הנושא שלכם או אל האופק, אלה יתנו תחושת עומק, יובילו את העין ויצרו תחושת תנועה בתמונה.
אם אתם מצלמים בסמארטפון שלכם, העדשות הרחבות העומדות לרשותכם הן העדשה הרחבה המסומנת *1 והעדשה האולטרה רחבה הנקראת 0.5 או 0.6 תלוי במכשיר. ישנם מכשירים בהם מופיעים עצים, 2 עצים רחבה, שלושה עצים אולטרה רחבה.
Comments